forum veteran tatra

forum o veteránech tatra, srazech veteránů a oprav a náhradních dílech na veterány

T57b - diferenciál

Vzájemná poradna fandů nejrozšířenějších čtyřválců!

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod stbar » úte 28. lis 2017 1:19:05

Vážený pane,
rozvodovka u vozidla T30 je zcela odlišná od vozidla T57 a dále. Vozidlo T 30 má unašeče talířových kol na drážkách poloos přímo v rozvodovce. Situace je daleko jednodušší, neboť si můžete složený hřídel s pastorky ověřit přímo na každé polonápravě mimo vozidlo. Stále platí stejné základní složení hřídele a pastorků. Tedy změřit vnější průměry talířových kol a jako základ sestavit hřídel rozvodovky. Pak si můžete při demontovaných polonápravách položit smontovaný hřídel na polonápravu s talířovým kolem a zjistit vůli mezi pastorkem a tal. kolem. V daném případě však musíte mít smontovanou polonápravu, tedy včetně uložení a utažení náboje kola. U dané rozvodovky je u unašeče tal. kola pod ložiskem miska a mezi misku a ložiskový vnější kroužek se vkládají podložky. U těchto rozvodovek je však nutno dbát na velký problém, a to bronzového uložení polonáprav. Ty nesmějí mít vůli ve směru podélné osy vozidla, tedy se nesmějí se hýbat dopředu a dozadu. Tam je největší problém, protože při rozjezdu je zatěžován zadní - malý pastorek a při ubrání plynu pak přední - velký pastorek. Toto je nutné opravit jako první. Pokud budete toto skládat z různých vozidel, pak pozor, vozidla T 30 a T54 mají třecí plochu polonáprav 20 mm a T 52 mají třecí plochu 25 mm. Pak to nelze kombinovat. Základem je tedy oprava drážek poloos a unašečů talířových kol a oprava uložení polonáprav. Pak teprve můžete skládat rozvodovku.
Já stále doporučuji, pokud nemusíte rozvodovku dělat, nesahejte do ní. Problém je však uložení polonáprav a opotřebení drážek unašečů talířových kola a poloos.
Co se týče diferenciálu samotného, tedy koše satelitů a planetových kol, pak oprava spočívá zpravidla pouze v opravě a vymezení uložení planetových kol, kdy lze vyrobit abnormální hřídelky a kola nastavit.
Pokud máte diferenciál a nosnou rourou z jednoho vozidla, pak toto není problém. Pokud však skládáte vozidlo z nosné roury a jiné rozvodovky a diferenciálu, pak to může být veliký problém. Abychom si rozuměli, tak rozvodovka je soukolí talířových kol a pastorků a diferenciál je koš s koly na kardance.
Pokud však budete skládat rozvodovku a diferenciál z různých vozidel, pak je nutné zjistit -změřit údaje od uložení ložiska kardanu po čelo velkého pastorku. Toto je velmi obtížné.
Pokud se staví vozidlo Tatra, pak jako zcela první ukazatel je právě vzdálenost ložiska kardanu od soukolí rozvodky. Vozidla T 30, T 54 a T52 mají stejnou vzdálenost od ložiska k diferenciálu.
Vozidla T 57 až T52 mají středové ložisko na kardanu a to je od výroby vystředěné. Pokud je mi známo, tak není v ČR již k dispozici zařízení pro vystředění ložiska na vozidla T 57 až T52.
Proto varuji všechny tatrováky, nikdy nepovolujte šroubky na uložení držáku ložiska. Nikdo to neumí vystředit.
Přeji Vám úspěšný boj s rozvodovkou.
Stanislav Bartoň
stbar
 

Předchozí

Zpět na Tatra 57, 57A, 57B, 57K

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron