Stránka 1 z 1

štěrbiny v pístech - dotaz došlý mailem

PříspěvekNapsal: ned 08. črc 2012 11:46:36
od admin
Dobrý den
Chtěl bych Vás poprosit o informaci. Pokouším se zprovoznit vůz TATRA 57a. Jeden člověk mi dělá výbrus motoru a tvrdí, že při dnešní technologii už není třeba dělat v pístech štěrbinu.Mám písty ze starých motorů. Píst z motoru Tatra 57 je rozříznutý šikmo od spodního okraje až po pístní kroužky a ještě kousek vodorovně. Jakési T. Píst z Tatra 57a je ve středu pístu navrtaný (dírka) a z ní vede štěrbina pod kroužky. Jaká je funkce těch štěrbin? Je skutečně možné tyhle štěrbiny na pístech dneska nedělat?Moc tomu nevěřím. Nikde jsem v dostupné literatuře o tom nic nenašel. Má píst z T 57a štěrbinu tak, jak jsem to výše popsal? Jinak myslím, že štěrbinu do pístu udělat není technicky zase takový problém, ale nejsem strojař. Nevím koho povolanějšího se zeptat než Vás, kteří jste na vozy TATRA odborníci a zabýváte se s nimi dlouhodobě. Moc děkuji.

Zdraví
Jiří Klápště,
Olomouc

Re: štěrbiny v pístech - dotaz došlý mailem

PříspěvekNapsal: sob 04. srp 2012 7:17:02
od stbar
Dobrý den,
vážený pane, štěrbina, nebo-li šikmé naříznutí pístu bylo děláno z více důvodů. Pokud se odvoláváte na dnešní technologie, pak si musíte uvědomit základní funkci motoru. Jediné, co přenáší teplotu mezi pístem a válcem je motorový olej. Tyto motory bylo vyrobeny pro motorový olej řady "A". Tento olej má své vlatnosti, co se týče vedení tepla. Pokud budete chtít použít lepší oleje řady "AD", nebo dokonce syntetické oleje, bude lepší odvod tepla, ale nemáte k tomuto uzpůsobenou filtraci a můžete motor poškodit (navíc Vám potečou labirinty). Hlavním ukazatelem je skutečnost, že píst je do vzduchem chlazeného motoru a teplota válců je velmi různá a nestejnoměrná, což vede k jejich kroucení. Jinak jsou ochlazeny přední válce vpředu a jinak zadní válce vzadu a u středu se přehřívají. Pokud nechcete naříznout písty, pak musíte vyrobit tvarový píst, který bude na předním dnu cca o 5 setin mm mít menší průměr, než vzadu a dále bude mít menší průměr, nebo vybrání v okolí písního čepu. Přesto si myslím, že je lépe písty šikmo naříznout a na konci pak navtat otvor, a to z důvodu, aby naříznutí nepraskalo. Vyhnete se tak možnému přidírání pístů ve válci. Hlavně dejte pozor na správnou monáž pístů, naříznutí musí být vždy proti tlaku.
Bartoň

Re: štěrbiny v pístech - dotaz došlý mailem

PříspěvekNapsal: stř 15. srp 2012 17:06:39
od náhodný návštěvník
Štěrbiny musí být proti tlaku píšete - myslíte proti tlaku při kompresi nebo proti tlaku při expanzi? To by byla pokaždé jiná strana pístu. Díky za vyjasnění. Vašek

Re: štěrbiny v pístech - dotaz došlý mailem

PříspěvekNapsal: čtv 16. srp 2012 1:35:20
od stbar
Dobrý den,
pokud se postavíte proti motoru, tak válce u levé ruky - válec č.1, který Vám pálí jako první, tak po levé ruce bude naříznutí nahoře a válce po pravé ruce budou mít naříznutí dole.

Bartoň

Re: štěrbiny v pístech - dotaz došlý mailem

PříspěvekNapsal: ned 21. říj 2012 12:43:13
od náhodný návštěvník
Čili jde o expanzní tlak - u válců napravo jdou po expanzi ojnice pístů spodním obloukem do leva, proto jsou štěrbiny dole a u válců vlevo jdou po expanzi ojnice pístů horním obloukem doprava, proto jsou štěrbiny nahoře.Je tam větší tlak na boční stěnu válce, kde se válec i píst více zařívají - píst se roztahuje a potřebuje štěrbinu, aby se nekousnul. Je to tak? Díky Vašek