forum veteran tatra

forum o veteránech tatra, srazech veteránů a oprav a náhradních dílech na veterány

Brzdový vyrovnávač.

Vzájemná poradna fandů nejrozšířenějších čtyřválců!

Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod Karel » pát 30. kvě 2014 17:08:05

Chtěl bych se zeptat jak máte otočený brzdový vyrovnavač. Mám na mysli ty dva plocháčky, mezi kterými jsou kladky s brzdovými lanky. V servisní příručce a i na spoustě Hadimršek co jsem viděl je vyrovnávač otočen delším ramenem k lanku zadních brzd, které je delší a tedy se asi i více ,,propíná,,. Na mém autě ho ale kdysi kdosi otočil delším ramenem k lanku předních kol. Když jsem ho otočil tak jak je to v příručce, tedy delším ramenem k zadním lankům, zdálo se mi že to brzdí hůře. Zadní kola sice šla občas smykem, ale celková brzdná dráha se mi zdála delší. Když jsem ho vrátil tak jak to udělel předchozí majitel, tedy delším ramenem k předním lankům, zadní kola už jsem sice nedostal do smyku, ale Tatra šla při intenzivním brzdění více na předek a zastavila na kratší dráze. Jaké zkušenosti s tím máte vy ? :?:
Karel
 
Příspěvky: 34
Registrován: ned 16. led 2011 10:18:31

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod proudnice » ned 01. čer 2014 17:02:34

V příručkách, nákresech i v praxi jsem viděl jen to "tovární" nastavení, o kterém píšete: delší rameno napíná zadní lanka, kratší přední. Také si myslím, že je to kvůli prověšení zadních lanek. Čili, že se část dráhy páky brzdiče ztratí na napnutí prověšeních dlouhých zadních lanek. Je to tak i na T12. Ta má výkyvný brzdič ve tvaru průniku dvou oválů - menšího a většího. Lanka procházejí ve vybrání po obvodu oválů a otáčení oválu má stejnou funkci jako jednoduchá páka brzdiče na T57 s kolečky na vedení průběžného lanka. Na T12 se pouze, oproti T57, lanko nemůže volně pohybovat okolo oválu brzdiče. Tedy ke každému kolu jde vlastně individuální, na brzdiči uchycené jedno lanko. Tah na brzdové páky proto nebude na nápravách vyrovnaný jako na T57. Na druhou stranu můžete individuálně seřídit každé kolo, to někdy může mít své výhody.
Zdraví VK
proudnice
 

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod Karel » ned 01. čer 2014 19:38:07

Předpokládám že jde o ,,tuning,, 70tých let, kdy se začaly používat výkonnější kotoučové brzdy na předních nápravách většiny tehdy nově vyráběných aut (zatímco vzadu zůstaly bubny) jelikož se zjistilo že k rychlejšímu zastavení je potřeba výkonnějších předních brzd, protože při brzdění jde váha vozu více na předek. Ovšem jestli to otočení brzdového vyrovnavače u T-57 skutečně tak funguje si nejsem jistý. U mého vozu to tak funguje, ale to může být jen souhra náhod (a provozních vůlí :mrgreen: )
Karel
 
Příspěvky: 34
Registrován: ned 16. led 2011 10:18:31

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod Karel » úte 03. čer 2014 20:58:49

Nikdo další s tím nemá žádné zkušenosti? Občas jsem na srazu potkal nějakou podobně upravenou Hadimršku (ale moc jich nebylo). Mám dojem že i T-57B v muzeu J.Lena má podobně otočený vyrovnávač.
Předchozí majitel byl velký puntičkář a o vůz se vzorně staral, nechce se mi věřit že to tak otočil ,,omylem,,.
Karel
 
Příspěvky: 34
Registrován: ned 16. led 2011 10:18:31

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod stbar » pát 15. srp 2014 0:02:29

Dobrý den,
toto téma jsem již vysvětloval. Přední brzdy vozidel musí ubrzdit 2/3 celkového brzdného účinku a zadní zbylou 1/3 brzdného účinku. Z uvedených důvodů je nutno dát delší část na přední brzdy a kratší část na zadní brzdy. Síla od brzdového pedálu se vyrovnává pohybem ve směru dopředu a dozadu celé pedálové páky v převodovce - v dolní části. (nutno zkontrolovat, aby nenarážela na skříň převodovky). Zůstane však větší páka na přední kola. Pokud tedy máte pravostranné řízení, pak delší část bude směřovat vlevo a špička s nýtem směrem k zadní části vozidla.

Bartoň
stbar
 

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod stbar » pon 15. zář 2014 18:39:22

Dobrý den,
toto téma jsem již vysvětloval. Přední brzdy vozidel musí ubrzdit 2/3 celkového brzdného účinku a zadní zbylou 1/3 brzdného účinku. Z uvedených důvodů je nutno dát delší část na přední brzdy a kratší část na zadní brzdy. Síla od brzdového pedálu se vyrovnává pohybem ve směru dopředu a dozadu celé pedálové páky v převodovce - v dolní části. (nutno zkontrolovat, aby nenarážela na skříň převodovky). Zůstane však větší páka na přední kola. Pokud tedy máte pravostranné řízení, pak delší část bude směřovat vlevo a špička s nýtem směrem k zadní části vozidla.

Bartoň
stbar
 

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod koláček » čtv 06. lis 2014 22:59:55

Mohu nakonec jen potvrdit informaci pana Bartoně. Měli jsme na T57 delší páku k přenosu tahu k zadním kolům a kratší ke předním. Na STK předek vůbec nebrzdil! Po přehození brzdí nyní vůz moc pěkně. Také jsem se před tím domníval, že logika velí dát to obráceně - byla to ale nebezpečná chyba. ko
koláček
 

Re: Brzdový vyrovnávač.

Příspěvekod Karel » ned 09. lis 2014 10:15:07

Také mám zkušenost že to tak brzdí lépe, ale zajímalo mě kdy se to tak začalo montovat. Na původních prospektech a i na většině vozů je to právě delším ramenem na zadní lanko. Musíme si uvědomit že brzdy na předních kolech byly ve 30tých. letech ještě tak trochu ,,novinka,, které se moc nevěřilo a až mnohem později v 60-70tých letech se začaly prosazovat výkonnější přední brzdy. Z toho mi vychází že tato úprava se dělala dodatečně až v těch 70tých letech (u vozů které tehdy ještě byly v provozu). Domnívám se že tato úprava mohla být nějak prezentována třeba na schůzích TVCC nebo ve ,,Zpravodaji,,. Bohužel jsem tehdy ještě tahal jen Tatru na provázku :-)
Karel
 
Příspěvky: 34
Registrován: ned 16. led 2011 10:18:31


Zpět na Tatra 57, 57A, 57B, 57K

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron