forum veteran tatra

forum o veteránech tatra, srazech veteránů a oprav a náhradních dílech na veterány

Polonápravy T57

Vzájemná poradna fandů nejrozšířenějších čtyřválců!

Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 0:52:23

Artur [2010-11-19 13:45:16]

dobrý den, na Tatře 57b mám dva typy poloos, levá je zajištěná matkou, zajišťovacím plechem a kontr.matkou. pravá strana má vnitřní závit v poloose asi M 12-16 do kterého je zašroubovaný šroub nadoaz a prostřednictvím podložky a kontramatice je dotžený náboj. první verze je asi původní. druhou verzi neznám. Můžete mi prosím poradit co bude OK řešení? náboje mají být dotaženy napevno ? nebo je tam potřeba nějaká vůle ? děkuji
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 0:53:20

Dobrý den, oba způsoby uchycení náboje jsou správné a originál.Vyskytovaly se časově následně, nejdříve šroub se závitem dovnitř poloosy, pak s maticí na konci poloosy (57A-B). Obě řešení mohou mít problém, pokud budou na drážkách levé poloosy vůle - při zpětných pohybech poloosy (doprava - brzdění motorem) oproti pohybu náboje s bubnem (doleva - kinetická energie kola) se může matice i šroub uvolnit a náboj by se mohl z poloosy svléct. Vyprávějí se historky o tom, jak dokonce někomu upadlo kolo. Takže dotáhnout na pevno a nestrhnout závit a dobře zajistit proti samovolnému povolení. Admin
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 0:56:43

Karel [2010-12-11 15:30:18]

Odpovídá Karel [2010-12-11 15:30:18]
K dotazu 56: Artur [2010-11-19 13:45:16] ohledně poloos na T-57B bych doplnil, že poloosy zajištěné dvěma kontramaticemi s pojistným plechem jsou na kuželíkových ložiscích (tedy pokud je v minulosti někdo nevyměnil), a proto se při utahování nesmí utáhnout moc, aby se kuželíkové ložisko "nekouslo",ale také ne málo, aby v ložiscích nebyla velká vůle. (Karel)
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 0:57:50

Artur [2010-12-12 17:51:09]

Děkuji za odpovědi k dotazu 56. Ještě mám otázku, zda nechat současný stav, t.j. na pravé straně poloosu s vnitřním závitem a na levé straně zajištění maticí se zajišťovacím plechem ? Děkuji
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 0:58:48

Karel [2010-12-12 18:39:05]

Add 56: Osobně bych se snažil to vrátit do původního stavu, tzn. u T-57B obě poloosy na kuželíkových ložiscích a náboje zajištěné kontramatkami (kterými se zároveň seřizuje vůle kužel. ložisek). V toho Vašeho ,,křížence,, bych totiž neměl důvěru. Pokud by to bylo složeno dobře (poloosa s kontramaticemi na kuželíkových ložiscích a poloosa se šroubem na kuličkových ložiscích), nemuselo by to dělat problémy, ale kde máte jistotu že tomu tak skutečně je. Měl jsem jednu poloosu, kde bylo u talířového kola kuželíkové ložisko a na náboji kuličkové ložisko, které bylo dokonce menší než osazení v nohavici a ložisko tak vůbec neplnilo svoji funkci a náboj tak "klouzal" po svém labirintu. V minulosti se totiž při opravách, vzhledem k nedostatku náhradních dílů (nebo z nevědomosti), dost čast dělaly hrozné věci.
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 1:00:05

Stbar [2010-12-13 02:08:54]
Add 56: Je asi jedno, zda budete mít ložiska kuličková, nebo kuželíková. V každém případě musíte mít cit pro dotažení matic na poloose u náboje, neboť v obou případech vyvíjíte tlak na ložisko. Ani u kuličkových ložisek není mezi vnitřním kroužkem ložiska u talířového kola a ložiska u náboje žádná rozpěrná trubka.
V každém případě je nutno opravit uložení u drážek náboje. Drážka v náboji může být 7,0, 7,5 nebo až 8,0 mm. Proto lze opravit náboj předrážkováním a poloosu navařením drážek a novým opracováním na drážky.
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 1:01:04

Artur [2010-12-15 16:47:36]
k 66: děkuji za poskytnuté informace k poloosám T57b. Ještě se chci zeptat jak je řešeno mazání ? U poloosy s kontramaticí je ve středu maznice. U poloosy se šroubem a kontramaticí maznice není. Jak se správně řeší mazání v druhém případě ? Děkuji
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 1:02:19

Stbar [2010-12-16 01:54:21]
k66: Pokud použijete ložiska kuličková, doporučuji použít ložiska uzavřená, kde máte trvalou náplň a vyhnete se prolínání maziva do brzd. Pokud použijete ložiska kuželíková, pak by měla být maznice. Je však potřeba si položit otázku, zda při dnešní kvalitě mazacích tuků a počtu km, které asi ujedete, je nutno ložisko mazat. Problém vrtaných poloos byl právě v mazacím otvoru, kdy tyto rády praskaly právě v místě konce podélného otvoru a kolmého otvoru. Pokud máte možnost, raději volte ložiska kuličková a nevrtané poloosy.
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod jindra » ned 18. zář 2011 22:07:49

Dobrý den
Jakým způsobem se navařují drážky hřídele? Musí se pak poloosa vyžíhat nebo jinak tepelně upravovat ?
Děkuji
jindra
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 14. zář 2011 21:46:59

Re: Polonápravy T57

Příspěvekod stbar » pon 26. bře 2012 15:15:41

Dobrý den,
poloosa je vyrobena z materiálu tuším 13240. Pro její opravu navařením nemůžete použít běžnou elektrodu, ale elektrodu s potřebnými vlastnostmi. Toto pak nemusíte nijak tepelně upravovat.
stbar
 

Další

Zpět na Tatra 57, 57A, 57B, 57K

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron