forum veteran tatra

forum o veteránech tatra, srazech veteránů a oprav a náhradních dílech na veterány

T57b - diferenciál

Vzájemná poradna fandů nejrozšířenějších čtyřválců!

T57b - diferenciál

Příspěvekod veterantatra » sob 08. led 2011 1:10:29

kutlvasrpetr@seznam.cz [2010-12-08 22:09:58]

Prosím o radu potřebuji složit diferenciál Tatra 57b je možné zaslat nakres mám sice schéma ale špatně čitelný a nerad bych zapoměl na nějakou vymezovací podložku.Děkuji
veterantatra
Administrátor
 
Příspěvky: 63
Registrován: úte 12. led 2010 1:55:56

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod Stbar » ned 17. dub 2011 8:59:48

Vážený pane,
rozvodovka není jednoduchá a největší problém je, že budete znovu skládat soukolí, které již v nějaké vzájemné poloze běhalo možná i několik set tisíc kilometrů. Nebudu se zabývat koly diferenciálu, tam není co pokazit, tam jednoduše vymezíte vůle.
Základem pro složení rozvodovky je vzájemná vzdálenost pastorků na hřídeli. Každé talířové kolo je popsané údaji, které značí číslo soukolí (to má souhlasit) a také přesah / zapuštění pastorku (hodnota +/-). Pokud se Vám podaří vyčíst údaje + a - na tal. kolech, pak to máte snažší. V první řadě si změřte vnější průměr talířových kol, ty sečtěte, k tomu přičtěte/odečtěte hodnoty +/- na tal. kolech a toto vydělte dvěma. Vyjde Vám vnější vzdálenost pastorků na hřídeli. Pokud nevyčtete hodnoty tal. kol, pak nezbyde, než sestavit soukolí na rovinu zadní části pastorku a tal. kola. Tuto hodnotu upravíte podložkou pod velký pastorek. Pokud máte tuto vzálenost, tak doporučuji sestavit celou rozvodovku a pomocí zadního uložení ustavit hřídel s pastorky tak, aby byly zároveň s tal. koly na vnější straně. Pak můžete použít alobalový proužek, který vložíte do soukolí a ten musí projít. Pokud ho přeložíte natřikrát, tak už se musí trhat od zubů. Můžete též požít citu a dodržet minimální axiální vůli, případně potřít pastorek barvou a po protočení sledlovat otisk. Tuto
hodnotu pak měníte vkládáním podložek pod ložisko poloosy u tal. kol. Když tohoto dosáhnete, pak ještě musíte vymezit vůli mezi broušenou plochou tal. kola a opěrným kamenem. Tato má být asi 0,2 až 0,3 mm a upravuje se vkládáním podložek pod kámen. Zde je potřeba provádět měření v různé poloze tal. kola, neboť provozem bývají pokroucena a nesmějí při běžném otáčení chytat o kámen.
Co se týče sestavení, tak je odlišné pro ložisko kuličkové a kuželíkové. Pro kuličkové ložisko je ještě podložka v polonápravě.
Stbar
 

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod jindra » ned 18. zář 2011 21:58:44

Dobrý den,
budu také sestavovat diferenciál.Není mi jasné to číslo na talíři kola – ten přesah.
Já jsem našel:
Malý talíř : 510 – 3/10
Velký talíř: 510 – 2/10
Malý pastorek : 510 – 005
Je to + nebo - ? V jakých jednotkách je ten údaj?
Děkuji za informace.
jindra
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 14. zář 2011 21:46:59

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod stbar » úte 20. zář 2011 16:14:26

Dobrý den,
ve Vašem případě je zřejmé, že soukolí patří k sobě (údaj 510) a dále pal lze usuzovat, že malé talířové kolo má být "utopeno" proti pastorku o 0,3 mm při vůlí mezi soukolím 0,05 mm. (podívejte se prosím, zda ten údaj co jste uvedl 005 není náhodou 0.05 - za první nulou by měla být tečka). To je to, co jsem uváděl, že by měl mezi zuby projít bez poškození normální potravinářský alobal. U velkého talířového kola je pak "utopení" o 0,2 mm. Tedy pastorky by měly přesahovat talířová kola o 0,3 resp. 0,2 mm. Největší problém však je ten, že již nikdy nesesadíte soukolí do stejných zaběhnutých poloh. Jak jsem uváděl, změřte si průměr maléh a velkého talířového kola, přičtěte k tomu hodnotu (0,3 + 0,2) 0,5 mm a vydělte tento údaj dvěma. Vyjde Vám vzdálenost mezi zadními čely pstorků a na tento rozměr si sesaďte hřídel - vymezíte to bronzovou podložkou pod velkým pastorkem. Následně vypodložte ložiska poloos tak, aby mezi záběrem zubů byla na každé straně vzdálenost 0,05 mm, tedy aby prošel alobal a pokud ho přeložíte natřikrát, musí se už protrhnout.
Je to zdlouhavá práce a je lépe po prvním sesazení přesně měřit. Problém je nerovnost talířových kol.
Pokud si chcete opravdu vyhrát, pak doporučuji systém "na barvu" kde múžete dosáhnout otisku na již zaběhlém místě zubů.
stbar
 

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod jindra » stř 21. zář 2011 21:13:15

Díky za cenné informace. Na malém pastorku je opravdu za první nulou tečka,ale místo ,aby byla dole, je napsána hodně nahoře.Diferenciál asi budu skládat až za dlouhých zimních večerů.Nejdřív zkusím základní nastavení a pak doladit na barvu.Ještě jednu otázku,jak má vypadat ideální otisk zubu v tomto diferenciálu ?
Ještě jednou díky.
jindra
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 14. zář 2011 21:46:59

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod stbar » stř 21. zář 2011 23:44:37

Dobrý den,
pokusím se Vám vysvětlit správný otisk zubu. Nejdříve si nejlépe pod lupou prohlédněte očištěné zuby - na kolmé záběrové straně. Pokud není soukolí moc jeté, tak otisk zubů zanechá lesklou plochu. Pokud je soukolí již hodně jeté, nebo výrazně namáhané, nebo byl použit nevhodný olej, může být otisk naopak matnější, než další část zubu. Správný otisk musí být po celé délce zubu, tedy nemí být jenom v části (uprostřed, nebo u nějakého okraje) myšleno po délce boční části zubu. Otisk musí začínat kousek nad kořenem zubu - dolní část (pata), tedy nesmí protizub čelně narážet do plochy mezizubu, nebo zabírat již v dolním zaoblení kořene zubu a měl by končit pod špičkou zubu - nemá jít až na vrchol zubu. Pokud to zjednoduším, tak by měl na záběrové části zubu vzniknout v celé délce pruh, který bude začínat kousek nad kořenem a končit kousek pod vrcholem zubu. Ideální je stejná vzdálenost od kořene i od vrcholu. Pokud by otisk začínal příliš hluboko u kořene (paty) zubu, tak by hrozilo jeho vydírání a tím by docházelo k jeho ztenčení v dolní části. Pokud by byl otisk až na vrchol zubu, tak by byla síla přenášena až na jeho vrcholu a hrozilo by odštípnutí špiček zubů. Ideální bude, pokud se Vám podaří dostat otis do stejného místa a tvaru, jako jsou již zuby opotřebené. Hlavně se snažte dotáhnot talířová kola stejnoměrně a na řádně očištěný povrch, a zkontrolovat jak hodně házejí. Nejdůležitější je otisk na záběrové straně, ale zkontrolujte i výběhovou stranu. Přesto i poté doporučuji provést zkoušku proužkem alobalu, a to na více místech talířového kola. Po kompletaci poloos a náboje pak musíte při pohybu vpravo a vlevo ucítit mírnou vůli v soukolí a chod musí být hladký při otáčení na obě strany. Nesmí to nikde zadrhnout.
stbar
 

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod jindra » čtv 22. zář 2011 21:36:30

Dobrý den,
Moc děkuji za podrobný návod.
jindra
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 14. zář 2011 21:46:59

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod jindra » čtv 08. pro 2011 16:54:40

Dobrý den,
Tak už nastal čas sestavování diferenciálu.Mám ještě jeden dotaz ohledně zadních čel pastorků – odkud měříte tu míru ? Velký pastorek je zezadu osazen a malý má šikmé čelo končící přechodem v radius. Moc děkuji za radu.
Jindra
jindra
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 14. zář 2011 21:46:59

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod stbar » pon 26. bře 2012 15:31:47

Já to měřím od zadního čela zubů, v podstatě od místa největšího rozměru zubů, myšleno měřením posuvkou přes čela zubů.( Měřím to přes silnější část čelistí posuvného měřítka).
stbar
 

Re: T57b - diferenciál

Příspěvekod Václav V. » stř 15. lis 2017 9:10:59

Dobry den, skládám diferenciál T30 rok 1928. Je pro tento vůz stejný postup? Již vše máme pohromadě. Dali jsme všude nova ložiska, byla zde původní kuličková, ale o podložkách nikde ani vidu. Co doporucujete, abychom diferenciál neponicili. Děkuji Vich
Václav V.
 

Další

Zpět na Tatra 57, 57A, 57B, 57K

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků