od Stbar » ned 17. dub 2011 8:59:42
Vážený pane,
pokud máte na mysli lištu kovovou, tak tu snadno vyrobíte. pokud máte na mysli lištu pryžovou, tak tu zakoupíte u p. Šilhána v Brně.
Co se týče benzinu, tak je potřeba si uvědomit, že TATRA byla konstručně stavěna na benzin NORMAL, tedy o oktanovém čísle cca 75. Následně se používal benzin SPECIAL, která byl o 10 oktanů vyšší. Už zde nastával problém s opalováním ventilů.
V současné době je benzin NATURAL, který má o dalších 10 oktanů více a nemá olovo, které je mastné. Již pro benzin SPECIAL bylo doporučeno řešení snížit válce o 2 mm. Tím dosáhnete většího kompresního poměru a současně rychlejšího proudění spalin a tím menšího času ohřevu ventilů. Jenže toto znamenalo i snížýení skříní ventilových tyčekl a zkrácení tyček. Pokud děláte celkovou opravu motoru, tak doporučuji nechat udělat sedla a ventily z materiálu, který je dnes používán pro bezolovnatý NATURAL a současně nechat udělat písty, které mají o 2 mm větší vzdálenost ode dna pístu k pístnímu čepu. Pak můžete jezdit na NATURAL. I zde doporučuji provádět tzv. vrchní mazání. Dříve toto bylo normální, tedy přidat do benzinu motorovcý olej. Na 20 lt asi 1 dcl.
Pokud máte již provozovaný motor, pak ideální je snížení oktanové náročnosti a absenci tetramethylolova v NATURALu řešit přidáním petroleje do benzinu NATURAL. Jelikož je potřeba asi 10% a petrolej je drahý, tak nezbyde, než použít dostupných přísad (každá čerpací stanice) a toto doporučuji doplnit vrchním mazáním. Vrchní mazání chrání zejména dříky ventilů, což je důležité zekjména u T 57, kde jsou litinové ventilové skříně mazané pouze rozstřikem.